Mecanismele de transmisie sunt elemente esentiale in functionarea unei masini sau a unui utilaj, au rolul de a transmite puterea si miscarea de la mecanismul de actionare, la elementul condus. Un astfel de mecanism este compus dintr-o serie de piese precum rulmenti, roti, curele sau lanturi, dispozitive de intindere, dispozitive de ungere, dar si elemente de protectie. In functie de domeniul de aplicabilitate si de elementele care realizeaza transmisia, exista doua categorii principale pentru astfel de mecanisme, respectiv transmisiile prin curele si transmisiile prin lanturi. In continuare vom face referire la a doua categorie, si vom prezenta caracteristicile, elementele componente si alte detalii esentiale despre transmisiile prin lanturi.

Caracteristici principale

Transmisiile prin lanturi se incadreaza in categoria transmisiilor mecanice indirecte, au rolul de a transmite miscarea intre doi sau mai multi arbori paraleli. Aceste mecanisme de transmisie sunt utilizare atunci cand distanta dintre axe este prea mare pentru ca transmisia sa se poata face prin angrenaj si atunci cand nu pot fi folosite transmisii prin curele, intrucat nu este posibila alunecarea. Transmisia se realizeaza cu ajutorul lanturilor, care pot fi de mai multe tipuri, astfel incat sa se adapteze perfect domeniului de utilizare.

Elemente componente

Piesa principala a unui astfel de mecanism este lantul, insa este nevoie si de alte elemente pentru ca transmisia intre axe sa se realizeze in mod eficient. Lantul este format din zale care sunt articulate intre ele, cu ajutorul carora se realizeaza angrenajul perfect cu marginile dintate ale rotilor de lant. Acestea sunt roti conducatoare si roti conduse, cele din prima categorie punandu-le in miscare pe celelalte, prin intermediul lantului infasurat pe margini. Pentru ca transmisia sa se realizeze in mod optim, este nevoie ca lantul sa fie bine intins, astfel ca un mecanism de transmisie de acest tip include si dispozitive de intindere. Cu cat distanta dintre axe este mai mare, cu atat sunt necesare mai multe astfel de dispozitive. In acelasi timp, si angrenajul dintre roti si lant trebuie sa functioneze perfect, iar pentru aceasta trebuie sa fie gresat permanent. In acest scop, mecanismul de transmisie prin lant include si un dispozitiv de ungere. Nu in ultimul rand toate aceste componente sunt protejate de carcase sau aparatori speciale, care sa impiedice deteriorarea pieselor componente.

Tipuri de lanturi si domeniile lor de utilizare

Transmisiile prin lanturi au o arie foarte larga de utilizare, pot fi intalnite atat la utilajele industriale sau cele folosite in constructii, cat si la autovehicule, masini agricole, motociclete si chiar biciclete. Pentru fiecare din aceste domenii de utilizare sunt folosite anumite tipuri de lanturi, care se impart in mai multe categorii, dupa cum urmeaza:
  • Lanturi Gal – sunt alcatuite din bolturi si eclise, fiind recomandate pentru sarcini mici si viteze reduse, deoarece se uzeaza mai usor.
  • Lanturi cu bucse – in plus fata de lanturile Gal, acesta au in componenta si bucse fiind mai rezistente, ideale pentru sarcini medii si viteze de cel mult 3 metri pe secunda.
  • Lanturi cu role – reprezinta varianta imbunatatita a lanturilor cu bucse, prin adaugarea unor role montate pe bucse. In cazul lor, angrenajul cu rotile de lant se realizeaza prin rotirea rolelor pe dintii acestora, iar astfel se reduce frecarea si creste randamentul transmisiei. De aceea, acest tip de lanturi este folosit pentru mecanismele cu viteze mari.
  • Lanturi cu eclise distantate – particularitatea acestui tip de lanturi este data de eclisele prevazute cu dinti la capete, cu rol de a realiza angrenajul cu dintii rotilor. In acest mod, sarcinile dinamice in timpul transmisiei se reduc considerabil, ceea ce face ca acest tip de lant sa fie eficient la viteze mai mari de 30 de metri pe secunda.

Avantajele si dezavantajele transmisiilor prin lant

Utilizarea acestor mecanisme prezinta deopotriva o serie de avantaje si dezavantaje, care trebuie puse in balanta pentru fiecare situatie in partem ca sa stabilesti daca o astfel de solutie este sau nu eficienta. In primul rand, avantajele sunt legate de rezistenta net superioara a lanturilor de transmisie in comparatie cu mecanismele de transmisie pin curele. Totodata, aceste mecanisme pot fi folosite intr-o mare varietate de distante intre axe, oferind o transmitere optima momentelor de torsiune mai mari. Lanturile nu presupun o incarcare sporita pe arbori, iar in cazul in care se deterioreaza, pot fi inlocuite cu usurinta. Un astfel de mecanism ofera si posibilitatea transmiterii miscarii si fortei la mai multi arbori condusi, avand un randament ridicat, indiferent de conditiile dificile de exploatare. In ceea ce priveste dezavantajele, unul dintre ele este reprezentat de necesitatea unei ingrijiri mult mai atente, in comparatie cu mecanismele de transmisie prin curele. De asemenea, si montarea unui astfel de sistem necesita mai multa precizie, iar articulatiile se uzeaza mai usor, ceea ce impune folosirea dispozitivelor de intindere. Un alt inconvenient este legat de aparitia unei miscari neuniforme a rotilor conduse, din cauza infasurarii lantului pe un contur poligonal, iar acest fapt duce la o functionare mai zgomotoasa a mecanismului, insotita de vibratii. Fiabilitatea transmisiilor prin lanturi depinde de patru factori principali, si anume pozitia de montaj, intinderea lanturilor, gresarea angrenajelor si protectia. Daca tinem cont intotdeauna de acesti factori, durata de exploatare a sistemului va fi una indelungata si lipsita de probleme tehnice.
Totul despre transmisia prin curele si lanturi
In orice instalatie, turbinele si motoarele sunt utilizate pentru a produce miscare mecanica de rotatie pentru a efectua diferite tipuri de sarcini. T...
Avantajele folosirii pieselor aftermarket in locul celor originale
De fiecare data cand ai de inlocuit la masina o piesa uzata sau defecta cu una noua, esti pus in situatia sa alegi intre o piesa originala si una afte...
Leave a comment

Please login or register to review