In orice instalatie, turbinele si motoarele sunt utilizate pentru a produce miscare mecanica de rotatie pentru a efectua diferite tipuri de sarcini. Transportul de energie functioneaza cu elemente de transmisie precum unitatile pe curele sau pe lant si fiecare are propriul set de avantaje si dezavantaje. Rolul curelei de distributie, in unele cazuri, sau al lantului, in alte situatii, este de a controla functionarea fiabila a motorului, asigurand succesiunea timpilor de actiune in mod precis si fara intreruperi. In acest articol vom lua in considerare caracteristicile care impun utilizarea acestor componente.
Transmisia prin curele
Cureaua de transmisie este o parte foarte importanta a motorului pe combustie interna care sincronizeaza rotatiile arborelui cotit cu rotatiile arborelului cu came. La motorul pe combustie interna in 4 timpi – admisie, compresie, ardere, evacuare – arborele cotit (sau vilbrochenul) misca pistoanele, transformand miscarea rectilinie a pistoanelor in miscare de rotatie. In acest caz, arborele cu came, miscat de arborele cotit, transforma miscarea de rotatie in miscare de translatie, inchizand si deschizand supapele de admisie si evacuare. Pentru utilajele mari, precum masinile agricole, de exemplu, cureaua de distributie se comercializeaza separat, spre deosebire de cea pentru automobile, care de obicei face parte dintr-un kit de distributie.Caracteristici
- Sunt mai usor de manevrat decat lanturile;
- Au costuri mai reduse – atat la achizitie, cat si in ceea ce priveste intretinerea;
- Fluctuațiile de sarcină sunt absorbite de unda de soc a curelei, crescand durata de viata a utilajului;
- Acțiunea ambreiajului poate fi activată prin eliberarea tensiunii centurii;
- Unitățile pe baza de centura cauzeaza de obicei o sarcina mare asupra arborilor si a rulmentilor;
- Pentru compensarea uzurii, e nevoie in plus de un scripete si/sau de unele ajustări ale distantei de centrare;
- Transmisia prin curea de distributie este mai silentioasa decat cea pe lant, dar cureaua trebuie sa fie schimbata mai des – majoritatea producatorilor recomanda schimbarea la un interval cuprins intre 60.000 si 100.000 de km sau la 5 ani de utilizare.
- lipsa sincronizarii perfecte intre cei doi arbori si functionarea sacadata si cu trepidatii a motorului;
- zgomot la relanti din partea dreapta a motorului, mai pregnant la ridicarea capotei, similar cu zgomotul produs de cureaua de accesorii uzata;
- utilajul nu mai porneste – caz in care cureaua de distributie este deja rupta.
Transmisia prin lanturi
Spre deosebire de centura, lantul nu permite alunecari in functionarea tehnica, dar sunt in general potrivite pentru distante mici fata de centru, de obicei de pana la 3 metri. In functie de specificul utilajului, se folosesc lanturi simple, pe un singur rand de zimti – 1 RUL – si lanturi duble – 2 RUL. Transmisia de acest tip poate transfera o putere mare de cuplare chiar si intr-un spatiu foarte compact.Caracteristici
- Lanturile sunt mai grele decat curelele, insa au stabilitate mai buna;
- Date fiind materialele si capacitatile tehnice superioare, lanturile presupun costuri mai mari;
- Spre deosebire de curele, acestea nu se deterioreaza din cauza razelor solare, a uleiului, a grasimii sau a varstei de utilizare;
- Foarte eficient, lantul ofera avantajul unei puteri mai mari decat a curelei, in conditii de montare corecte – daca este perfect aliniat si strans corespunzator;
- Spre deosebire de unitatile pe baza de centura, viteza unghiulara a celor pe lant ramane constanta;
- Transmisia pe lant nu este foarte silentioasa, dar este mult mai durabila si cu avantajul major ca devine zgomotoasa – nu in relanti, ci doar in timpul mersului la schimbarea vitezelor – atunci cand este necesar a fi schimbata; inspectia se recomanda a se face la 200.000 km.